80-vuotiaalta SGN Groupilta nuorten taidegraafikoiden kutsukilpailu ja historiikki


Julkaistu: 25.01.2013

Kaupan alalla tunnettujen merkkituotteiden parissa toimiva 80-vuotias perheyritys SGN Group on julkistanut juhlavuotensa kunniaksi nuorten taidegraafikoiden kutsukilpailun sekä perheyrityksen historiasta kertovan kirjan.
 
Nuorten taidegraafikkojen kilpailun teema on ”Kasvu”. Kilpailuun on kutsuttu mukaan kahdeksan 25-35-vuotiasta kuvataiteilijaa. Taiteilijat ovat Mia Esterinen, Markku Haanpää, Mari Hallapuro, Valpuri Kylmänen, Kati Lehtonen, Sanna Pappila, Ari Pelkonen ja Tomas Regan. Kutsukilpailun lopputuloksena kolme parasta teosta valitaan mukaan grafiikkasalkkuun. Valitut taiteilijat julkistetaan kevään aikana ja salkku syyskuussa.
 
Osa kutsutuista on jo kannuksensa kuvataiteilijoina ansainnut, osa on aivan uransa alkutaipaleella, mutta kaikki he ovat taiteilijaelämän mittapuulla yhä nuoria tekijöitä. Tunnetuin kutsutuista on Ari Pelkonen, joka valittiin viime vuonna vuoden nuoreksi taiteilijaksi.
 
Tekijöiltä odotetaan teosehdotuksia, joissa näkyy kilpailun teema, mutta jotka edustavat tekijöilleen luontaista ilmaisua. Kaikki sarjallisen taidegrafiikan tekniikat ovat kilpailussa sallittuja.
 
Panostamalla juhlavuotenaan kuvataiteeseen SGN Group haluaa nostaa esiin sen, että myös yritysmaailma voi kantaa vastuuta kulttuurista ja taiteilijoiden työllistymisestä.
 
Kilpailun asiantuntijoina toimivat kuvataidekriitikko Veikko Halmetoja, EMMAn - Espoon modernin taiteen museon johtaja Pilvi Kalhama ja kuvataiteilija Antti Tanttu ja dosentti Martina Paatela-Nieminen. Salkun tuottamisesta vastaa kulttuurituottaja Marja Karttunen Saastamoisen säätiöstä. Raadissa SGN Groupia edustavat toimitusjohtaja Sam Nieminen sekä viestintäpäällikkö Helena Peltola.
 
Juhlavuoden kirja: SGN Group - Kasvutarina
 
Juhlavuoden kunniaksi on julkaistu myös kirja nimeltä SGN Group - Kasvutarina. Konsernin 80-vuotisen tarinan on kirjoittanut kirjaksi Markku Jalava. Kirjassa kerrotaan, kuinka yhtiön perustanut Sven G. Nieminen aloitti liiketoiminnan tuomalla Suomeen maatalous- ja puutarhasiemeniä ja käydään läpi yrityksen kasvu monialakonserniksi, joka markkinoi niin traktoreita kuin moottoripyöriäkin ja on mukana urheilukaupassa. Merkittävä osa yrityksen toiminnasta tapahtuu nykyisin Venäjällä.
 
Kirjaan pääsee tutustumaan osoitteessa www.sgn.fi/historia
 
Lisätietoja ja kuvia:
Nuorten taidegraafikoiden kutsukilpailu: tuottaja Marja Karttunen, puh. 040 555 5159
 
SGN Group Oy: toimitusjohtaja Sam Nieminen, puh. 040 552 7040
Kuvat: SGN Group Oy, viestintäpäällikkö Helena Peltola, puh. 050 561 5895

 
SGN Group on 1933 perustettu kotimarkkinoilla ja lähialueilla toimiva kaupan alan perheyritys, joka tunnetaan vahvoista kansainvälisistä merkkituotteista, kuten esim. Kawasaki, Vespa, Tohatsu, Arctic Cat, New Holland ja Case IH. Sen toimialoihin kuuluvat urheilu- ja vapaa-ajan tuotteet, maatalous, ympäristönhoito ja teollisuuslaitteet. Tuotteiden myynti ja jälkimarkki-nointi hoidetaan ensisijaisesti erikoistuneiden vähittäismyyntiverkostojen kautta. Yhtiö kuuluvat mm. Agritek Oy, Sumeko Oy, SGN Motors Oy, S.G. Nieminen Oy, SGN Sportia Oy, SGN Tekniikka Oy ja Truebell Finland Oy. SGN Groupin liikevaihto on n. 200 milj. € ja sen palveluksessa on 180 työntekijää.
www.sgn.fi
 


« Palaa takaisin uutisiin