Kvernelandin uudet neliroottoriset karhottimet


Julkaistu: 17.10.2016



Kvernelandin neliroottoristen karhottimien uudet mallit tulevat parantamaan korjuutehokkuutta. Neliroottoristen karhottimien valikoima laajenee kahdella uudella mallilla 97150 ja 95130.

 
Tuottavuus, kapasiteetti ja kestävyys kaikkialla ovat avainkäsitteitä rehunkorjuussa. Karhottimen tärkein tehtävä on ruokkia mahdollisimman optimaalisesti sitä seuraavaa korjuukonetta, on se sitten paalain, noukinvaunu tai ajosilppuri. Uudet mallit 97150 ja 95130 antavat lisää mahdollisuuksia korjuuketjun tehostamiseen.
 
Kverneland 97150 C -malli
 
Uuden sukupolven neliroottorinen 97150 C -malli on yhdistelmä, jossa on valtava kapasiteetti ja mukautuvuus. Erikoisratkaisuna 97150-mallissa on eturoottoreiden kyynärpääripustus, mikä tekee karhottimesta mukautumiskykyisen kaikkein haastavimpiinkin olosuhteisiin, työleveyden vaihdellessa 9,8 - 15 metrin välillä.  Näin kone soveltuu mille tahansa korjattavalle rehumateriaalille, mihin tasansa lohkoille, oli puhelinpylväitä - tai ei. Kyynärpääratkaisun idea on taittaa eturoottori taakse, jolloin se voidaan laskea kuljetusasentoon matalaksi. Roottorien hallittavuus karhotettaessa helpottuu, pään ei tarvitse pyöriä kuin pöllöllä.
 
Huolimatta massiivisesta ulkomuodostaan 97150-karhotin on erittäin notkea tapaus. Päisteautomatiikka on mahdollista säätää jokaiselle kasville ja ajonopeudelle helposti etu- ja takaroottorien keskinäisestä viiveestä alkaen. Roottorit voidaan nostaa parittain, tai yksitellen, jos on pylväitä tai avo-ojia lohkoilla.
 
Ei ainoastaan karhotus, vaan myös siirtymät
 
Kone taitellaan kuljetusasentoon, jolloin korkeus on reilusti alle 4 m. Piikkivarsia ei tarvitse irrotella. Koneen pitää pinnalla suuret 560/45-22.5 pyörät, jotka säilyttävät vakauden siirtoajossakin. ISOBUS-ohjaus mahdollistaa täyden kontrollin. Ohjaimia on kaksi, normaali isokokoinen kahden ruudun Isomatch Tellus tai kompakti yhden ruudun TellusGO. Kytke kone, astu hyttiin, käynnistä ohjain ja nousevat automaattisesti näkyviin ohjaimelle. Tietysti ISOBUS-traktoreilla ym. ohjaimia ei tarvita, koska konetta ohjataan traktorin omalla näytöllä.
 
Kverneland 95130 -malli
 
Uudessa 95130-karhottimessa on neljä huoltovapaata Pro Line -roottorikeskiötä ammattikäyttäjien tarpeisiin. Työleveys vaihtelee 10 - 12,5 m välillä. Käytön helppous perustuu siihen, että ohjauksessa on keskitytty niihin toimintoihin, jotka ovat karhottamisen kannalta äärimmäisen tärkeitä. 95130 C -malli on siis suunniteltu käytettäväksi niin yksinkertaisesti kuin suinkin vain mahdollista, keskittyen ominaisuuksiin, joilla on eniten lisäarvoa karhottamisessa. Näin siis rasvanippojen lukumäärääkin on pyritty karsimaan käyttämällä vaihtoehtoista teknologiaa, koska aika tulee käyttää tuottavaan työhön. Näin mm. päisteitä varten kone on varustettu päisteautomatiikalla.
 
Päistekäännöksissä  roottorien nostovaran on oltava riittävän korkea, jotta karhotin ei sotke jo tehtyjä karhoja. Myös aikaviivettä on mahdollisuus säätää päisteajoa silmällä pitäen, eri olosuhteiden mukaan. Tämä tehdään helpolla, mekaanisella ratkaisulla.
 
 
 
Työleveys ja karhon leveys mallissa 95130
 
Jotta tarkkuus eri olosuhteissa ja eri korjuuketjuissa voidaan pitää korkeana, on myös säädön oltava helppoa. 95130-karhottimessa työleveyden säätö on hydraulinen, samoin karhonleveyden säätö, suoraan hytistä.
95130 C ei jätä mitään työvaihetta niin, että olisi riskiä ajantuhlaukselle. Kun roottorit nostetaan ylös ja asetetaan kuljetusasentoon - kone on alle 4 m siirtoajossa. Hytistä ei tarvitse poistua, eikä karhotinvarsia irrotella. Toki, varastointia silmällä pitäen, karhotinvarsia on mahdollisuus irrotella tilan säästämiseksi talvisäilytyksessä.


« Palaa takaisin uutisiin